کتابخوانی با طعم شجاعت
بلندخوانی و کار عملی با کتاب «چرا می ترسیم؟ نوشته فرن پینتادرا ترجمه پریا یونسی از انتشارات مهرسا ویژه گروه سنی ۵ تا ۱۲ سال در بخش کودک کتابخانه الغدیر برگزار شد
بلندخوانی و کار عملی با کتاب «چرا میترسیم؟ نوشته فرن پینتادرا ترجمه پریا یونسی از انتشارات مهرسا ویژه گروه سنی ۵ تا ۱۲ سال در بخش کودک کتابخانه الغدیر برگزار شد
کتاب چرا میترسیم؟ با زبانی ساده و همراه با تصویرگری جذاب، به معرفی مفهوم ترس میپردازد. این اثر نشان میدهد که ترسها همیشه منفی نیستند و حتی میتوانند مانند فانوس دریایی راهنما باشند. در عین حال، با مثالهای ملموس، به کودکان یاد میدهد که هر انسانی ترسهایی دارد و میتوان راههایی برای کنار آمدن با آنها یافت.
اهداف برنامه
- آشنا کردن کودکان با مفهوم «ترس» بهعنوان یکی از هیجانهای طبیعی زندگی.
- ایجاد فضایی امن برای بیان آزادانه ترسها و احساسات.
- تقویت توانایی گفتوگو، پرسشگری و شنیدن نظرات دیگران.
- کمک به کودکان برای یافتن راهکارهای عملی و شخصی در مواجهه با ترس.
- ایجاد تجربهای ترکیبی از کتابخوانی و کار عملی خلاقانه برای تثبیت یادگیری.
روند اجرای برنامه
۱. آغاز جلسه
برنامه با معرفی کوتاه کتاب چرا میترسیم؟ شروع شد. در این بخش کودکان به بیان تجربههای خود از موقعیتهایی که در آن ترسیده بودند پرداختند. همین شروع صمیمی، باعث شد بچهها با اشتیاق بیشتری در ادامه جلسه مشارکت کنند.
۲. بلندخوانی تعاملی
کتاب بهصورت بلندخوانی برای کودکان ارائه شد. تقریباً پس از هر جمله یا بخش از کتاب، کودکان واکنش نشان میدادند، پرسش میپرسیدند یا تجربههای شخصی خود را بیان میکردند. این سطح از تعامل باعث شد جلسه به یک گفتوگوی گروهی بزرگ تبدیل شود، نه صرفاً شنیدن یک داستان.
۳. مشارکت و بارش فکری
کودکان مثالهای متنوعی از ترسهایشان مطرح کردند: تاریکی، تنهایی، حیوانات، صداهای ناگهانی و حتی ترس از دست دادن عزیزان.
آنها همچنین از لحظاتی گفتند که با وجود ترس، توانستهاند بر آن غلبه کنند.
بحثها بهقدری پربار بود که تقریباً برای هر جمله کتاب، چندین برداشت و نظر کودکانه مطرح شد.
۴. استقبال و حضور پرشور
این جلسه یکی از پرجمعیتترین کتابخوانیهای کتابخانه بود. تعداد کودکان بیشتر از پیشبینی اولیه بود و صندلیها کم آمد. این استقبال پرشور هم خوشحالی برگزارکنندگان را بهدنبال داشت و هم نشاندهنده جذابیت موضوع برای خانوادهها و کودکان بود.
۵. کار عملی (نقاشی و نوشتن درباره ترس)
برای تکمیل تجربه کتابخوانی، فعالیتی عملی طراحی شد:
به هر کودک یک مقوای با زمینه تیره داده شد.
مقوا به دو بخش تقسیم شد:
بخش اول: کودک ترسهای خود را نوشت یا نقاشی کرد.
بخش دوم: کودک راهی که برای کم کردن یا کنار آمدن با آن ترس وجود دارد را نوشت یا نقاشی کرد.
این تمرین ساده و خلاقانه به کودکان کمک میکند ترسهایشان را عینیتر ببینند و برای مواجهه با آنها به راهحل بیندیشند.
دستاوردهای برنامه
- شناخت و نامگذاری احساسات: کودکان توانستند ترسهای مختلف خود را شناسایی و بیان کنند؛ این گام مهمی در آموزش سواد هیجانی است.
- پذیرش و همدلی: شنیدن ترسهای دیگران باعث شد کودکان متوجه شوند تنها نیستند و همه آدمها ترسهایی دارند.
- تقویت جرأتمندی و اعتمادبهنفس: بیان ترسها در جمع و نوشتن یا نقاشی آنها به کودکان جسارت داد تا با احساساتشان روبهرو شوند.
- یادگیری راهکارهای مفید: نوشتن یا نقاشی کردن راههای کاهش ترس، فرصت اندیشیدن و خلاقیت در حل مسئله را برای کودکان فراهم کرد.
- افزایش تعامل و همبستگی اجتماعی: مشارکت گسترده در بحثها و کار عملی گروهی، موجب افزایش روحیه همکاری و شنیدن نظرات یکدیگر شد.
- جذب و اعتماد والدین: استقبال خانوادهها و حضور پرشور کودکان نشاندهنده جایگاه ویژه کتابخوانی در کتابخانه و اعتماد والدین به روند اجرای آن است.
جمعبندی
کتابخوانی شماره ۱۹۴ با محوریت کتاب چرا میترسیم؟، نوشته فرن پینتادرا و ترجمه پریا یونسی، در کتابخانه تخصصی کودک الغدیر برگزار شد. این جلسه بهواسطه استقبال پرشمار کودکان، مشارکت فعال آنان در تحلیل تکتک جملههای کتاب و فعالیت عملی هدفمند، به یکی از پربارترین و اثرگذارترین جلسات کتابخوانی کتابخانه تبدیل شد