فهرست ها

تو کوچولو نیستی / هستی

بلندخوانی و کار عملی با کتاب تو کوچولو نیستی / هستی در بخش کودک کتابخانه عمومی الغدیر برگزار شد

بلندخوانی و کار عملی با کتاب تو کوچولو نیستی / هستی نوشته آنا کانگ ترجمه فهیمه شانه از   انتشارات غنچه ویژه

رده سنی مخاطبان: ۳/۵ تا ۵ سال در کتابخانه عمومی الغدیر برگزار شد

 

موضوع این کتاب  خودشناسی، درک مفاهیم اندازه و مقایسه می باشد

این کتاب تصویری با داستانی ساده و جذاب، درباره دو موجود کوچک است که در تلاشند بفهمند کدام بزرگ‌تر است. بحث آن‌ها درباره بزرگی و کوچکی، به کودکان کمک می‌کند تا مفاهیم اندازه، مقایسه و ارزش نسبی هر فرد را درک کنند.

اهداف برنامه

  1. آموزش مفاهیم اندازه، مقایسه و رابطه‌ی نسبی بین موجودات و اشیاء.
  2. تقویت خودشناسی و درک ارزش فردی کودکان.
  3. پرورش مهارت بیان و روایت داستان برای کودکان کوچک.
  4. ترکیب کتابخوانی با کار عملی برای تثبیت مفاهیم آموزشی.
  5. ایجاد تجربه‌ای تعاملی و لذت‌بخش برای کودکان و خانواده‌ها.

 

با توجه به رده سنی مخاطبان (دو دختر کوچک چهار ساله)، جلسه با معرفی کوتاه داستان کتاب آغاز شد. مربی به صورت دوستانه و صمیمی، کودکان را وارد دنیای دو موجود داستان کرد تا آن‌ها ارتباط ذهنی و احساسی با شخصیت‌ها برقرار کنند.

۲. بلندخوانی کتاب

کتاب به صورت تعاملی خوانده شد. با وجود جمعیت کم، کودکان بسیار فعال بودند و در حین خواندن، برداشت‌ها و نظرات خود را مطرح کردند. این مشارکت نشان داد که حتی در جمع کوچک، تعامل عمیق و یادگیری مؤثر می‌تواند اتفاق بیفتد.

۳. کار عملی اول: کاردستی خرس‌ها

برای ملموس کردن مفهوم بزرگی و کوچکی، سه صورت خرس در سه اندازه مختلف تهیه شد:

مربی با کودکان درباره هر صورت خرس صحبت کرد: هر خرس نسبت به بزرگتر از خودش کوچک است و نسبت به کوچکتر از خودش بزرگ.

کودکان توانستند اندازه‌ها و نسبت‌ها را مشاهده، مقایسه و بیان کنند.

این فعالیت به آن‌ها کمک کرد تا مفاهیم کتاب را از طریق تجربه عملی درک کنند.

۴. مشارکت خانواده‌ها

والدین کودکان پس از برنامه، پیام‌هایی مبنی بر رضایت بالا ارسال کردند. آن‌ها تأکید کردند که کودکان توانستند داستان کتاب را برای خانواده تعریف کنند و مفاهیم آن را منتقل کنند. این بازخورد نشان‌دهنده موفقیت برنامه و اثرگذاری آن بر یادگیری کودکان است.

دستاوردهای برنامه

  1. درک مفاهیم اندازه و مقایسه: کودکان توانستند بزرگی و کوچکی را نسبت به هم درک و بیان کنند.
  2. تقویت مهارت روایتگری: تعریف داستان کتاب توسط کودکان، توانایی گفت‌وگو و بیان مفاهیم را ارتقا داد.
  3. تجربه عملی ملموس: کاردستی خرس‌ها باعث شد مفاهیم کتاب در قالب فعالیت حسی و عملی تثبیت شود.
  4. تعامل کودک و مربی: جمع کوچک باعث شد مربی بتواند توجه فردی بیشتری به هر کودک داشته باشد و تعامل عمیق‌تری ایجاد شود.
  5. رضایت خانواده‌ها: پیام‌های والدین نشان داد که برنامه موفق به تقویت یادگیری و علاقه کودک به کتابخوانی شد.

کتابخوانی شماره ۱۹۷ با محوریت کتاب تو کوچولو نیستی / هستی از آنا کانگ، در کتابخانه تخصصی کودک الغدیر برگزار شد. با وجود تعداد کم کودکان، کیفیت مشارکت و یادگیری بسیار بالا بود. ترکیب بلندخوانی با کار عملی کاردستی خرس‌ها، مفاهیم بزرگی و کوچکی و ارزش هر فرد را به شکل ملموس و جذاب منتقل کرد. بازخورد مثبت خانواده‌ها نشان داد که این کتابخوانی توانسته است اهداف آموزشی و پرورشی خود را به خوبی محقق کند و تجربه‌ای ماندگار برای کودکان فراهم آورد

اخبار و اطلاعیه