نشست کتابخوانی ۱۹۲ ویژه گروه سنی ۵+ سال
کتابخوانی و کار عملی با گل سفالگری در بخش کودک کتابخانه الغدیر برگزار شد
در این نشست، کتاب ارزشمند «در جستجوی قطعه گمشده» نوشتهی شل سیلوراستاین با ترجمهی روان و دلنشین رضی هیرمندی برای کودکان ۵ سال به بالا خوانده شد.
این داستان روایت یک دایره است که بخشی از وجودش را گم کرده و به دنبال آن قطعه گمشده راهی سفری طولانی میشود. او در این مسیر با دشواریها و تجربههای مختلف روبهرو میشود. سرانجام قطعهی گمشدهاش را پیدا میکند، اما در کمال شگفتی درمییابد که کامل شدن، همیشه به معنای خوشبختی نیست. چون وقتی کامل شد دیگر نمیتوانست آرام حرکت کند، آواز بخواند، یا فرصت لذت بردن از مسیر و دیدن زیباییهای اطراف را داشته باشد. پس دوباره قطعه را روی زمین گذاشت و با آرامش، همان ترانهی همیشگیاش را زمزمهکنان به راه خود ادامه داد:
«میگردم، میپویم، گمشدهام را میجویم.»
این کتاب، اثری فلسفی با رویکردی ساده و کودکانه است که به موضوع خودشناسی میپردازد. پیام مهم آن این است که:
کامل نبودن همیشه به معنای کمبود نیست.
مسیر جستجو و تجربههای راه میتواند ارزشمندتر از رسیدن به مقصد باشد.
هر فرد برای شناخت خودش نیاز دارد فرصت اندیشیدن، تجربه کردن و لذت بردن از لحظهها را داشته باشد.
بخش دوم: گفتوگو درباره خودشناسی
پس از کتابخوانی، با کودکان درباره مفهوم «خودشناسی» گفتگو شد. نکاتی که در این بخش برای کودکان بیان شد:
خودشناسی یعنی هرکسی بتواند تواناییها، احساسات و نیازهای خودش را بهتر بشناسد.
وقتی خودمان را بهتر بشناسیم، راحتتر میتوانیم تصمیم بگیریم و خوشحالتر زندگی کنیم.
درست مثل دایرهی قصه، لازم نیست همیشه بینقص باشیم؛ گاهی همین «کمبودها» هستند که ما را ویژه و متفاوت میکنند.
بخش سوم: کار عملی
در ادامه، فعالیتی خلاقانه با گل سفالگری بهداشتی انجام شد. کودکان با کمک مربی، گردنبندی ساختند به شکل دایرهای که قسمتی از آن نبود؛ نمادی از همان قطعهی گمشده در داستان.
ین فعالیت به کودکان کمک کرد:
مفهوم کتاب را بهتر درک کنند.
با هنر دست خودشان اثری ماندگار بسازند.
حس مشارکت، خلاقیت و لذت آفرینش را تجربه کنند.
نشست ۱۹۲ کتابخوانی ویژه گروه سنی ۵+ با هدف آشنایی کودکان با مفاهیم خودشناسی، ارزش مسیر زندگی و پذیرش نقصها برگزار شد. ترکیب قصهگویی، گفتوگوی فلسفی کودکانه و فعالیت هنری تجربهای شیرین و آموزنده برای کودکان رقم زد