فهرست ها

ویژه کودکان 6تا 8 سال

کارگاه تقویت پیش نیازهای یادگیری در کتابخانه عمومی الغدیر برگزار شد

کارگاه تقویت پیش‌نیازهای یادگیری ویژه کودکان بالای 6تا 8 سال در کتابخانه عمومی الغدیر برگزار شد . مربی و طذاح این دوره  انسیه کریمی کارشناسی ارشد روانشناسی کودک  و مدرس کارگاه تخصصی کودک و نوجوان می باشند .

مدت دوره ۱۰ جلسه‌ی ۹۰ دقیقه‌ای می باشد . این کارگاه از اول تیرماه با حضور اعضای کودک برگزار شد .

 شیوه اجرابه صورت  بازی‌محور، با تمرینات طراحی‌شده اختصاصی می باشد.

این دوره با هدف تقویت پیش‌نیازهای شناختی یادگیری در کودکان طراحی شد؛ تمرکز اصلی آن بر رشد و تقویت توانایی‌هایی بود که در یادگیری مهارت‌های پایه‌ای مانند خواندن، نوشتن و حل مسئله نقش کلیدی دارند

محورهای اصلی تمرین‌ها

تمام فعالیت‌ها با طراحی اختصاصی و به صورت بازی‌های جذاب و مشارکتی اجرا شد. محورهای تمرین‌ها عبارت بودند از

  1. ادراک دیداری

تشخیص تفاوت‌های جزئی در اشکال

دنبال‌کردن الگوهای تصویری

تکمیل تصاویر ناقص

جهت‌یابی بصری (چپ/راست، بالا/پایین)

  1. ادراک شنیداری

تشخیص صداهای مشابه یا متفاوت

تقلید و تکرار الگوهای صوتی

درک جهت و منبع صدا

تطبیق صدا با تصویر

  1. حافظه دیداری و شنیداری

به‌خاطر سپاری سری تصاویر و ترتیب آن‌ها

تکرار جملات یا کلمات در ترتیب مشخص

ازی‌های «یادآوری» با داستان‌سازی کوتاه

  1. هماهنگی دو نیمکره مغز (بینایی – حرکتی)

الگوهای حرکتی دوطرفه (حرکات متقاطع دست و پا)

مسیرهای حرکتی روی زمین یا در هوا

نقاشی با هر دو دست، بازی‌های آینه‌ای

  1. سرعت پردازش اطلاعات

واکنش سریع به تغییرات بصری یا شنیداری

بازی‌های دسته‌بندی و مرتب‌سازی در زمان محدود

تمرینات «پیدا کن و نام ببر» در شرایط چالشی

شیوه اجرا و فضای آموزشی

دوره کاملاً به صورت بازی‌محور برگزار شد. طراحی تمرین‌ها به‌گونه‌ای بود که کودکان با اشتیاق و درگیر شدن در فعالیت‌ها، بدون فشار یا آموزش مستقیم، مهارت‌های شناختی خود را تقویت کنند. ابزارهای مورد استفاده شامل: کارت‌های تصویری، وسایل ساده دست‌ساز، وسایل موسیقایی ابتدایی، توپ‌های رنگی، نوارهای حرکتی و وسایل دست‌ساز مخصوص هماهنگی حرکتی بودند.

بازخورد کودکان و والدین

کودکان با اشتیاق در جلسات شرکت می‌کردند و در طول دوره، پیشرفت‌هایی در تمرکز، دقت، حافظه و اعتماد به نفس آن‌ها مشاهده شد. والدین نیز در بازخوردهای پایانی، از تغییرات مثبت در عملکرد تحصیلی و رفتاری فرزندان‌شان صحبت کردند؛ از جمله

افزایش توانایی در دنبال کردن دستورالعمل‌ها

کاهش حواس‌پرتی

افزایش دقت دیداری و شنیداری

بهبود هماهنگی دست و چشم

 جمع‌بندی:

این دوره به عنوان یک تجربه موفق در حوزه پیشگیری و تقویت توانمندی‌های پایه‌ای یادگیری نشان داد که با استفاده از ابزار بازی و طراحی تمرین‌های بومی‌شده و جذاب، می‌توان مهارت‌های شناختی کودکان را به شیوه‌ای عمیق و ماندگار پرورش داد.

اخبار و اطلاعیه