ویژه کودکان 6تا 8 سال
کارگاه تقویت پیش نیازهای یادگیری در کتابخانه عمومی الغدیر برگزار شد
کارگاه تقویت پیشنیازهای یادگیری ویژه کودکان بالای 6تا 8 سال در کتابخانه عمومی الغدیر برگزار شد . مربی و طذاح این دوره انسیه کریمی کارشناسی ارشد روانشناسی کودک و مدرس کارگاه تخصصی کودک و نوجوان می باشند .
مدت دوره ۱۰ جلسهی ۹۰ دقیقهای می باشد . این کارگاه از اول تیرماه با حضور اعضای کودک برگزار شد .
شیوه اجرابه صورت بازیمحور، با تمرینات طراحیشده اختصاصی می باشد.
این دوره با هدف تقویت پیشنیازهای شناختی یادگیری در کودکان طراحی شد؛ تمرکز اصلی آن بر رشد و تقویت تواناییهایی بود که در یادگیری مهارتهای پایهای مانند خواندن، نوشتن و حل مسئله نقش کلیدی دارند
محورهای اصلی تمرینها
تمام فعالیتها با طراحی اختصاصی و به صورت بازیهای جذاب و مشارکتی اجرا شد. محورهای تمرینها عبارت بودند از
- ادراک دیداری
تشخیص تفاوتهای جزئی در اشکال
دنبالکردن الگوهای تصویری
تکمیل تصاویر ناقص
جهتیابی بصری (چپ/راست، بالا/پایین)
- ادراک شنیداری
تشخیص صداهای مشابه یا متفاوت
تقلید و تکرار الگوهای صوتی
درک جهت و منبع صدا
تطبیق صدا با تصویر
- حافظه دیداری و شنیداری
بهخاطر سپاری سری تصاویر و ترتیب آنها
تکرار جملات یا کلمات در ترتیب مشخص
ازیهای «یادآوری» با داستانسازی کوتاه
- هماهنگی دو نیمکره مغز (بینایی – حرکتی)
الگوهای حرکتی دوطرفه (حرکات متقاطع دست و پا)
مسیرهای حرکتی روی زمین یا در هوا
نقاشی با هر دو دست، بازیهای آینهای
- سرعت پردازش اطلاعات
واکنش سریع به تغییرات بصری یا شنیداری
بازیهای دستهبندی و مرتبسازی در زمان محدود
تمرینات «پیدا کن و نام ببر» در شرایط چالشی
شیوه اجرا و فضای آموزشی
دوره کاملاً به صورت بازیمحور برگزار شد. طراحی تمرینها بهگونهای بود که کودکان با اشتیاق و درگیر شدن در فعالیتها، بدون فشار یا آموزش مستقیم، مهارتهای شناختی خود را تقویت کنند. ابزارهای مورد استفاده شامل: کارتهای تصویری، وسایل ساده دستساز، وسایل موسیقایی ابتدایی، توپهای رنگی، نوارهای حرکتی و وسایل دستساز مخصوص هماهنگی حرکتی بودند.
بازخورد کودکان و والدین
کودکان با اشتیاق در جلسات شرکت میکردند و در طول دوره، پیشرفتهایی در تمرکز، دقت، حافظه و اعتماد به نفس آنها مشاهده شد. والدین نیز در بازخوردهای پایانی، از تغییرات مثبت در عملکرد تحصیلی و رفتاری فرزندانشان صحبت کردند؛ از جمله
افزایش توانایی در دنبال کردن دستورالعملها
کاهش حواسپرتی
افزایش دقت دیداری و شنیداری
بهبود هماهنگی دست و چشم
جمعبندی:
این دوره به عنوان یک تجربه موفق در حوزه پیشگیری و تقویت توانمندیهای پایهای یادگیری نشان داد که با استفاده از ابزار بازی و طراحی تمرینهای بومیشده و جذاب، میتوان مهارتهای شناختی کودکان را به شیوهای عمیق و ماندگار پرورش داد.