فهرست ها

نجات یک بادبادک در کتابخانه الغدیر

قصه گویی خلاق از کتاب نجات یک بادبادک در کتابخانه الغدیر انجام شد

 جلسه کتابخوانی۱۷۷  با عنوان قصه گویی از کتاب نجات یک بادبادک نویسنده: الیور جفرز از انتشارات میچکا ویژه کودکان ۵ سال به بالا در کتابخانه عمومی الغدیر به صورت خلاقانه معرفی و قصه گویی شد 

کتاب «نجات یک بادبادک» اثر طنزآمیز و خیال‌برانگیز الیور جفرز، داستان پسری به نام فلوید را روایت می‌کند که بادبادکش روی درخت گیر می‌افتد. فلوید برای پایین آوردن بادبادک، ابتدا کفش‌هایش و سپس اشیای عجیب و غریب‌تری مثل نردبان، در و حتی یک نهنگ را به سمت درخت پرتاب می‌کند! داستان با روندی تصاعدی و خنده‌دار ادامه می‌یابد تا جایی که کودک متوجه می‌شود گاهی اوقات راه‌حل ساده‌ای برای یک مسئله وجود دارد، اما ما در مسیرهای پیچیده گم می‌شویم.

 اهداف آموزشی و تربیتی کتاب:

مطالعه این کتاب، علاوه بر ایجاد لحظاتی شاد و خنده‌دار برای کودکان، پیام‌های مهمی را نیز منتقل می‌کند:

تقویت مهارت حل مسئله: فلوید مدام در حال آزمون و خطا برای حل مشکلش است. کودکان درمی‌یابند که مسیرهای خلاقانه – هرچند گاهی خنده‌دار – بخشی از فرآیند یادگیری‌اند.

شناخت راه‌حل‌های ساده: در پایان داستان، مخاطب با طعنه‌ی ظریفی مواجه می‌شود که نشان می‌دهد راه‌حل همیشه پیچیده نیست.

تقویت تخیل و خلاقیت: انتخاب اشیای عجیب برای پرتاب به درخت، دنیایی خلاقانه را در ذهن کودک شکل می‌دهد.

ایجاد روحیه طنز و شادی: لحن شوخ و تصاویر اغراق‌آمیز کتاب، فضایی شاد برای کودک می‌آفریند و تجربه‌ی خواندن را جذاب‌تر می‌کند.

 فعالیت عملی پس از کتابخوانی:

در ادامه‌ی کتابخوانی، بخش کار عملی با هدف تثبیت مفاهیم کتاب و ارتقای مهارت‌های حرکتی ظریف کودکان برگزار شد:

پیش از جلسه، کاراکترهایی که فلوید در داستان به سمت درخت پرتاب کرده بود، روی کاغذهای A4 پرینت گرفته شده بود.

کودکان هر کدام یک برگه، مداد رنگی، مداد شمعی، چسب و قیچی در اختیار داشتند.

آن‌ها با اشتیاق شروع به رنگ‌آمیزی کاراکترها کردند، سپس با دقت آن‌ها را برش زدند.

در مرحله بعد، درخت‌هایی که از قبل با مقوا آماده شده بود، در اختیار کودکان قرار گرفت. کودکان شخصیت‌های رنگ‌شده را روی درخت چسباندند.

در پایان نیز، بادبادکی دست‌ساز به عنوان نماد موضوع اصلی داستان، بالای درخت چسبانده شد.

 بازخورد و مشاهدات:

این جلسه از کتابخوانی با استقبال بسیار خوب کودکان همراه بود. فضای برنامه سرشار از خنده، هیجان و درگیر شدن فعالانه‌ی بچه‌ها با داستان بود. مشارکت در فعالیت عملی، به افزایش تمرکز و تقویت هماهنگی چشم و دست کودکان کمک کرد و خلاقیت آن‌ها را به‌خوبی به نمایش گذاشت.

 نتیجه‌گیری:

برگزاری کتابخوانی «نجات یک بادبادک» به‌عنوان صد و هفتاد و هفتمین جلسه، تجربه‌ای شیرین و آموزنده برای کودکان رقم زد. استفاده همزمان از کتاب با محتوای طنزآمیز و فعالیت عملی مرتبط، موجب درگیری ذهنی، عاطفی و حرکتی کودکان شد و این ترکیب چندوجهی، یکی از مؤثرترین روش‌ها در آموزش غیرمستقیم مفاهیم تربیتی و مهارتی به کودکان است.

 

اخبار و اطلاعیه